‘Het concept PIM is achterhaald voor fabrikanten’

Om als fabrikant succesvol nieuwe producten te lanceren, is het belangrijk om binnen het productontwikkelproces samen te werken aan alle activiteiten van eerste idee tot ‘listing’ van het product in alle online en offline marketing- en saleskanalen. Het parallel ontwikkelen van zowel het fysieke als het digitale product (van productomschrijvingen tot instructievideo’s, certificaten en vertalingen) verkort tevens de ‘time to market’. Dat gaat volgens Paul Oudenhooven van SyncForce niet met losse software-oplossingen. De meeste fabrikanten werken nog met verschillende pakketten, zoals een PIM, DAM, LAM, PPM of PLM. Al deze software-oplossingen bevatten belangrijke productinformatie en moeten dus aan elkaar worden gekoppeld. Een losse PIM (Product Informatie Management Systeem) is in zijn ogen dan ook een achterhaald medium voor fabrikanten. Hij pleit voor een zogenaamd Product Success Platform dat een fabrikant faciliteert vanaf het eerste idee tot aan de uitfasering van een product.

Eerst een product ontwikkelen en daarna pas bekijken hoe je het gaat vermarkten, dat is volgens Oudenhooven niet meer van deze tijd. “Het is vaak te wijten aan een gebrek aan overzicht, een eenduidige softwareoplossing die de volledige ‘chain’ ondersteunt en ook inzicht verschaft of het eerste wilde idee bijvoorbeeld kans van slagen heeft door het te staven aan de bedrijfsstrategie. Ons Product Success Platform is dan ook veel meer dan een PIM, het vormt voor fabrikanten één sluitend systeem van een eerste idee tot het prioriteren van innovaties, managen van ontwikkelprojecten tot de distributie van informatie naar alle mogelijke kanalen (webshop, leaflet, catalogi, enz.), ieder in zijn eigen format volgens de eigen classificaties en uiteindelijk tot de uitfasering. Het helpt fabrikanten succesvoller producten te ontwikkelen en commercialiseren.”

Paul Oudenhooven, Business Development Director bij SyncForce

Verwachtingen bepalen
Oudenhooven: “Gemiddeld genomen wordt slechts 12,7% van de software-implementaties als succesvol ervaren bij bedrijven, succesvol in de zin van in de lijn met de verwachte productiviteitsverbetering. Dat is natuurlijk dramatisch. Slechte software bestaat eigenlijk niet, slechte implementaties en slechte keuzes daarentegen wel. Dat is waar wij het verschil maken. We bekijken eerst of SyncForce past bij het type bedrijf. We zijn specialist in het ondersteunen van fabrikanten van verpakte goederen, zowel in consumenten als professionele markt. Onze focus sectoren zijn bouw, installatie, doe-het-zelf en voedingsmiddelen. Fabrikanten die over het algemeen allemaal gebonden zijn aan allerlei (Europese) reguleringen. Vervolgens gaan we samen met de fabrikant de doelstellingen en verwachtingen bepalen. Mogelijke doelstellingen zijn bijvoorbeeld de productontwikkeling beter laten aansluiten bij de marktstrategie, of efficiënter en sneller nieuwe producten ontwikkelen, of meer grip krijgen op veranderingen ten opzichte van het initiële idee tijdens de productontwikkeling, enz. Gaandeweg zouden volumes of marges kunnen krimpen. Hoe ga je daarmee om? Dat zijn typische zaken die wij met ons Product Success Platform ondersteunen.”

Samen met de fabrikant bepalen we vervolgens wat dit betekent voor de interne processen en productinformatie. Onze focus ligt vooral op de processen en op welke informatie, in welke vorm en op welk moment nodig is, intern en extern.

SyncForce is een Nederlandse ontwikkeling sinds 1999. “We werken al vanaf het begin volledig in de cloud volgens het SaaS-principe,” zegt Oudenhooven. “De software is dus altijd up to date, 100% standaard en wordt continu uitgebreid op basis van behoefte van onze klanten en  daar profiteert dan iedereen van. Voor de verschillende klanten is het een kwestie van configureren in plaats van programmeren. Sowieso is de markt en onze technologie voortdurend in ontwikkeling. We vinden het heel belangrijk om samen op te trekken met onze klanten in deze ontwikkeling. Het centraal beschikbaar stellen van productinformatie is zo’n grote uitdaging en de eisen vanuit de markt veranderen continu; we geloven daarom in het delen van kennis en ervaringen waardoor we samen leren en samen groeien.”

Over SyncForce
SyncForce wordt gebruikt door verschillende fabrikanten in de bouw, installatie en doe-het-zelf-sector, waaronder Apollo Fire, Bolton Group, CRH, Dunlop, Fluke, Hertek, Senco, Soudal, Ubbink Centrotherm en Wavin. Het softwaresysteem verbindt productontwikkeling met de distributie van productinformatie. Het SyncForce Product Success Platform versnelt productontwikkeling door betere interne communicatie en digitale beschikbaarheid van productinformatie.

 

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar SyncForceMeer informatie