Meer grip op je organisatie met data analytics

Installatiebedrijven verzamelen ongemerkt veel data. Data waar lang niet altijd iets mee wordt gedaan, maar waar wel veel waardevolle informatie uitgehaald kan worden. Waarom werd een storing bijvoorbeeld niet in één keer opgelost en welke (onnodige) kosten gaan gepaard met herhaalbezoeken. BisQQ helpt installatiebedrijven meer grip op de eigen organisatie te krijgen door waardevolle informatie uit data te halen en te voorspellen wat er gaat gebeuren. Het in eigen huis ontwikkelde First Time Fix Algoritme is hier een goed voorbeeld van.

First Time Fix
Het oplossen van een storing lukt niet altijd in één keer. Sterker nog, volgens Mark Haring van BisQQ, ligt het percentage storingsmeldingen dat niet in één keer opgelost wordt in de installatiewereld gemiddeld tussen de 15% en 25%. “Daarmee neemt zowel de marge af vanwege faalkosten alsook de klant- én personeeltevredenheid. Met ons First Time Fix Algoritme graven we dieper in de bestaande data van onze klanten en halen we waardevolle informatie naar boven. Met het First Time Fix Algoritme worden bottlenecks in het bedrijfsproces blootgelegd; helder en met feiten onderbouwd. Een installatiebedrijf kan hierdoor bijvoorbeeld beter gaan plannen met de juiste voorraad in de bedrijfswagen en de juiste monteur ter plaatse met het benodigde minimale kennisniveau voor elke specifieke klus. Uiteindelijk is het doel om op basis van informatie uit het verleden (wat zijn de oorzaken van storingen, hoe is het opgelost, door welke monteur, etc.) herhaalbezoeken in de toekomst te gaan elimineren en zo te komen tot een minimaal aantal herhaalbezoeken.”

Mark Haring, BisQQ

Uiteraard heeft Predictive Maintenance gebaseerd op slimme apparaten een grote toekomst. “Echter, er zijn nog altijd veel ‘domme’ apparaten die niet (volledig) zijn voorzien van sensoren. Slim omgaan met domme apparten zal de komende tien jaar daarom een belangrijke rol spelen bij veel service organisaties”, verwacht Haring. “En de data kan in veel gevallen nu al uit het eigen softwaresysteem worden gehaald.”

Data gedreven werken
Het First Time Fix Algoritme is slechts één aspect van de oplossingen die BisQQ biedt. Haring: “We helpen bedrijven ook meer grip op installatieprojecten te krijgen en geven inzicht waar hun kracht (dus verdienmodel) en ontwikkelpotentieel ligt. We beginnen met het maken van rapportages op basis van resultaten uit het verleden; hoe is een bepaald project verlopen, waar zaten de pijnpunten, etc. Dat maken we inzichtelijk in dashboards zodat een installatiebedrijf kan zien waar meer of minder aandacht naar toe moet gaan, ook ten aanzien van winstgevendheid (marges) van projecten. Doel is om een bedrijf uiteindelijk veel beter te kunnen aansturen en de winstgevendheid en klanttevredenheid te verhogen. Men kan beslissingen ook gaan nemen op basis van feiten in plaats van alleen op onderbuik gevoel. Wij helpen installatiebedrijven mee de transformatie te maken naar de data gedreven organisatie van de toekomst.”

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar BisQQMeer informatie