Razendsnel anticiperen op trends (en tijdens crisis)

Succesvolle fabrikanten bewegen mee met de veranderende vraag van afnemers. De coronacrisis maakte pijnlijk duidelijk welke fabrikanten wél in staat zijn gebleken snel te anticiperen op trends en welke niet. De toegevoegde waarde van een platform zoals SyncForce, dat fabrikanten helpt bij het verbeteren van hun productontwikkeling én -introducties met het Product Success Platform, werd eens te meer duidelijk.

Fabrikanten die in tijden van crisis succesvol blijven, hebben ten eerste processen voor productontwikkeling en productaanpassingen onder controle, daardoor hun data op orde én hebben productinformatie kanaalonafhankelijk in eigen beheer. Alleen deze fabrikanten zijn wendbaar en kunnen razendsnel anticiperen op trends. Aan het woord is Paul Oudenhooven van SyncForce. “Tijdens de eerste weken van de coronacrisis zagen fabrikanten een verschuiving op drie assen: van het kanaal, het type afnemer en de markt.”

Verschuiving op drie assen
Door het sluiten van de grenzen, was de consument genoodzaakt lokaal in te kopen. “Voor fabrikanten een verschuiving van de afzet- en dus de verkoopmarkt,” legt Oudenhooven uit. “Verder zagen we een verschuiving van de professionele gebruiker naar doe-het-zelvers die hamstergedrag vertoonden aan het begin van de crisis.” Niet alleen wc-papier werd gehamsterd, maar ook powertools voor klussen in en rondom het huis. Dat laatste als gevolg van een stagnerende bouw in landen met een complete lockdown en particulieren die meer thuis aan het klussen raakten. Tot slot de veelbesproken verschuiving van de fysieke winkel naar het online shoppen, maar ook van industrie-datapools naar eigen webshops van de fabrikanten. Daarmee wordt er meer rechtstreeks contact gezocht met de gebruikers.”

Paul Oudenhooven, Business Development Director bij Syncforce

Input-at-the-source
Bovenstaande vereist een tooling waarmee organisaties van kanaal/systeemverantwoordelijkheid naar informatieverantwoordelijkheid migreren, zegt Oudenhooven. “Daarmee krijgt productinformatie dezelfde status als het fysieke product: de fabrikant neemt eigenaarschap van deze informatie, kanaalonafhankelijk. Dat behelst nogal wat voor een organisatie. Het vraagt wellicht een andere inrichting van de organisatie. In plaats van productinformatie beheer per kanaal, wordt iedere afdeling verantwoordelijk voor ‘zijn’ deel van de informatie om zo tot een compleet beeld te komen (input-at-the-source). Informatie die centraal wordt beheerd en vervolgens verspreid kan worden op alle mogelijke kanalen. Op die manier leidt iedere aanpassing van een product automatisch tot updates in alle kanalen.”

Totaaloplossing
Kanalen zijn cruciaal voor fabrikanten, maar tegelijk loert er potentieel gevaar als informatie per kanaal wordt beheerd. “Het is ontzettend foutgevoelig. In de ideale wereld verloopt de distributie van productinformatie naar alle kanalen zónder beheer in die kanalen zelf,” resumeert Oudenhooven. “Een website in Noorwegen, InstallData in België, EZ-base en 2ba in Nederland, GS1 in Duitsland, een geprinte catalogus voor Italië, noem het maar op. En verandert de vraag, zoals tijdens een crisis, dan schakel je als fabrikant toch gewoon een nieuw kanaal aan. Met ons Product Success Platform bieden we die totaaloplossing waarin de volledige levenscyclus van product en verpakking in kaart zijn gebracht en alle bedrijfsonderdelen digitaal worden ondersteund, van concept tot eindproduct, beschikbaar in alle mogelijke kanalen. Wij helpen groeiende bedrijven nog verder te groeien.”

Over SyncForce
SyncForce helpt fabrikanten bij het verbeteren van hun productontwikkeling en –introducties met het Product Success Platform. De uitdaging voor fabrikanten is steeds flexibel in te spelen op een continu veranderende omgeving. Hoe coördineer je alle wijzigingen in productsamenstelling en verpakkingen op zo’n manier dat alle informatie over veranderingen continu digitaal beschikbaar is? Elke wijziging in productsamenstelling (door bijvoorbeeld trends vanuit de eindgebruikers of milieu- en duurzaamheidseisen) heeft immers een impact op de rest van het product en op de verpakking. De informatie over deze voortdurende wijzigingen moet op elk moment beschikbaar zijn voor alle afdelingen en kanalen. Waar voorheen oplossingen werden gezocht per bedrijfsonderdeel, biedt SyncForce nu de totaaloplossing waarmee de volledige levenscyclus van product en verpakking wordt ondersteund, van concept tot het eindproduct, beschikbaar in alle mogelijke kanalen.

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar SyncForceMeer informatie