Technoship zet alle zeilen bij voor verbetering brandveiligheid in de scheepvaart

Technoship is gespecialiseerd in de levering van brandblussystemen voor de maritieme sector. Snel en flexibel op calamiteiten inspelen en advisering behoren tot de expertise van het bedrijf. Met het innovatieve Ultrafog watermist brandblussysteem kiest de onderneming uit Apeldoorn voor een duurzame manier van blussen. Directeur Mariecke Siezen vertelt meer over het belang van effectieve brandbestrijding op het water.

Vuur heeft drie elementen nodig om te ontstaan: brandbaar materiaal, zuurstof (O2) en hitte. Watermist brandblussystemen zijn ontworpen om vuur te bestrijden. Dat doen deze systemen door de hitte te doven en zuurstof aan het vuur te onttrekken. Zeer kleine waterdruppels absorberen de warmte en het zuurstofgehalte. “Kantoorruimtes worden vaak met sprinklerinstallaties beschermd. Conventionele sprinklers zijn vergelijkbaar met douches. Deze systemen leveren grote schade op aan de werkplek en materieel. Dergelijke systemen zijn minder geschikt voor de scheepvaart,” stelt Siezen.

Watermist is een beter alternatief, omdat het zeer snel koelt, veel minder water gebruikt en minder schade aan de werkplek berokkent. “Wij leveren Ultrafog watermist brandblussystemen die onder hoge druk – tussen de 100 en 120 bar – vernevelen. Deze systemen verbruiken veel minder water dan sprinklerinstallaties. Eén liter water kan namelijk meer dan 1.700 liter watermist produceren. We leveren de installaties als pomp- of als accumulatorset met natte of droge leidingen.”

Bij de machinekamer van een schip worden droge leidingen gebruikt met elektrisch aangestuurde kleppen. Natte leidingen en conventionele sprinklerinstallaties kunnen daar niet ingezet worden. “Je kunt op die locaties niet zomaar met grote hoeveelheden water blussen, omdat je met kwetsbare apparatuur te maken hebt die zorgt voor de aansturing van het schip”.

Veilig gevoel
Het grootste verschil tussen een kantoorbrand en een brandhaard op een schip is de onvoorspelbaarheid ervan, stelt Siezen: “De situatie op een schip is veel complexer dan op het land. Bij een kantoor kun je aan de hand van de ruimtes en de aanwezige materialen ongeveer voorspellen hoe het vuur zich gaat gedragen. Op een schip heb je te maken met een combinatie van accommodaties en machinekamers. Kortom: Veel verschillende brandbare stoffen en machineriëen en derhalve veel verschillende risico’s.”

Het Ultrafog systeem kenmerkt zich naast het lage waterverbruik en het hoge koeleffect, door hoge snelheid en efficiëntie van blussen. “Eén sproeiknop bestrijkt een hut van 48 m2, wat installatiekosten bespaart. Ook de diameter van de buizen en het gewicht van de materialen zijn kleiner, wat de installatie vergemakkelijkt. Het gebruik van roestvrijstaal is duurzaam, zorgt voor minder onderhoud en een lange levensduur van het systeem. Het Ultra Fog systeem voldoet aan alle regelgeving voor zowel maritieme als landtoepassingen.”

Steeds duidelijker wordt dat de water- en onderhoudskwaliteit van brandblussystemen de veiligheid van een systeem bepalen. Daarvoor is de Ultra Fog testtool ontworpen. “De sproeikoppen kunnen afzonderlijk getest worden. Door een simpele handeling uit te voeren, kun je snel controleren of het systeem werkt en de sproeikoppen of leidingen niet verstopt zijn. Dit bespaart veel tijd en kosten en zorgt voor een veilig gevoel.”


Voor meer informatie verwijzen wij u door naar TechnoshipMeer informatie