Belangstelling voor smart home neemt af

De belangstelling van Nederlandse consumenten voor smart home oplossingen is dit jaar afgenomen in vergelijking met vorig jaar – een trend die eveneens waarneembaar is in andere markten, zoals het Verenigd Koninkrijk. Dat blijkt uit de GfK Smart Home Monitor.

De meest recente gegevens van GfK laten zien dat 49% van de Nederlanders zichzelf inschaalt als geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd in smart home, een afname ten opzichte van vorig jaar (59%). Verder blijft 30% neutraal – wat mogelijkheden biedt voor merken om deze groep te overtuigen – en 21% beweert geen interesse te hebben (17% in 2017).

De kosten blijven de meest genoemde barrière om smart home-oplossingen aan te schaffen, voor 41% van de respondenten. Hoewel dit significant lager is dan vorig jaar, met 51%. Andere veelgenoemde belemmeringen zijn zorgen over het hacken van apparaten en privacy. Er zijn ook enkele vroegtijdige aanwijzingen dat de twijfel toeneemt of smart home-oplossingen eigenlijk wel waarde toevoegt: dit ging van 18% vorig jaar naar 20% dit jaar.

Barbara Schouten, technologie-expert bij GfK, zegt: “Om de afnemende belangstelling te bestrijden, zullen producenten en retailers in hun marketing met een duidelijke boodschap moeten komen. Nederlandse consumenten zullen gerustgesteld moeten worden over zorgen omtrent privacy en hacks, en ze zullen overtuigd moeten worden van de toegevoegde waarde die smart home-producten te bieden hebben.”