IoT stuwt smart lighting naar grote hoogte

Smart Lighting, het is inmiddels een containerbegrip. Wat verstaan we onder ‘smart’ en wat zijn de mogelijkheden? We praten erover met Johan Galiart van Zumtobel, een internationaal toonaangevende aanbieder van globale lichtoplossingen voor de professionele gebouwverlichting. “Dankzij Internet of Things (IoT) begint smart lighting nu pas echt van de grond te komen.”

Wat verstaan we onder ‘smart lighting’? Galiart: “Verlichting die schakelt op basis van beweging of daglicht in combinatie met bijvoorbeeld sensoren die het klimaat, zoals de temperatuur, luchtvochtigheid of het CO2-gehalte in een ruimte meten. Dan praat je pas echt over smart lighting. Onze R&D-afdeling heeft een sterke focus op het thema smart lighting. Daarbij schromen we niet om een samenwerking aan te gaan met partners, waarbij we componenten en sensoren van derden integreren in onze armaturen die bij voorkeur draadloos communiceren.”

Verrassende inzichten
Slimme bewegingssensoren in een armatuur kunnen volgens Galiart niet alleen de verlichting sturen op basis van aanwezigheid/daglicht, maar ook data verzamelen over de bezetting van een ruimte. “Zo kan een gebouweigenaar zien waar veel beweging/reuring is en anderzijds waar nauwelijks tot geen bezetting is. Als uit de registratie blijkt dat een spreekkamer bijvoorbeeld niet tot zelden gebruikt wordt, zou je de indeling van een gebouw kunnen aanpassen. Of de schoonmaakdienst informeren dat een bepaalde ruimte niet schoongemaakt hoeft te worden. We staan wat dat betreft echt nog aan het begin van de vele mogelijkheden, zeker in Nederland. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland staan ze al wat verder met smart lighting. Zo hebben we het hoofdkantoor van Nestlé bijvoorbeeld volledig uitgevoerd met intelligente verlichting en aanvullende sensoren. Het leidt soms tot verrassende inzichten.”

De mogelijkheden gaan nog veel verder. “Zo kan een supermarkt bijvoorbeeld de beweging van klanten monitoren, bekijken of bepaalde actiestellingen wel voldoende worden bekeken door te monitoren of bezoekers er langere tijd blijven stilstaan, enz.,” legt Galiart uit. “En dat is nog maar het begin. Je kan ook klanten vragen hun telefoon te laten registeren. Zo kan je volledig automatisch pushberichten sturen in de winkel of mensen zelfs routeren naar de voor hen meest interessante producten. Die mogelijkheden zijn er gewoon. Alle sensoren en componenten daarvoor kunnen perfect geïntegreerd worden in onze armaturen. Kortom, we staan echt nog maar aan het begin van wat ‘smart lighting’ gaat brengen.”

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar ZumtobelMeer informatie