Duurzaam initiatieven Retourplaza en Coolblue voorkomen productvernietiging

Retourplaza zet in op duurzaamheid en voorkomt productvernietiging door geretourneerde artikelen opnieuw te verkopen. Teruggestuurde producten van Bol.com, Bouwmaat en Otto met kleine defecten of beschadigingen worden voor een klein prijsje aangeboden. Klanten besparen geld en ondernemers handelings- en retourkosten.

Vaak zijn geretourneerde artikelen met kleine mankementen onverkoopbaar. Deze producten worden vaak tegen dumpprijzen aangeboden of als afval behandeld. Retourplaza koopt de retourzendingen op en neemt de complete logistieke en commerciële uitvoering van webwinkels uit handen.

Coolblue geeft retourzending tweede kans
Naast Retourplaza geeft Coolblue geretourneerde zendingen ook een tweede kans. De webwinkel doet dat op de eigen site onder het kopje ‘Tweedekansjes’. Na een grondige testsessie worden retourzendingen die aan alle eisen voldoen opnieuw online aangeboden. De prijs is afhankelijk van de staat van het object. Coolblue meldt vervolgens of het product gerepareerd of gerefurbished is.