Het verschil maken in duurzaamheid (en comfort)

Duurzaamheid is een mega containerbegrip. Zeker in de gebouwde omgeving moet het zinvol zijn en bijdragen aan de functionaliteit. Aan het woord is Jacco Saaman, Directeur Business Development & Innovatie bij SPIE. “Met onze praktijkervaring en technische knowhow kijken wij op een andere manier naar duurzaamheid en comfort in gebouwen en kunnen we ook daadwerkelijk hét verschil maken.” Saaman vertelt over de participatie van SPIE in The Dutch Windwheel en het concept The Road to Paris om gebouwen  naar minimaal label C te brengen.

Wij combineren onze multi technische diensten om vandaag de energiebesparende oplossingen voor de gebouwen van de toekomst te creëren, verduidelijkt Saaman. “Onder de noemer e-fficient buildings verbeteren we de energie-efficiëntie van gebouwen, verhogen het gebruikscomfort en creëren verbonden gebouwen, waarvoor we desgewenst de engineering, realisatie, inbedrijfstelling, het beheer en onderhoud verzorgen. Per 1 januari 2023 moet elk kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Er valt dus nog een hele klus te klaren en 2023 is sneller daar dan je denkt.”

Vijf bedrijven, verenigd in The Road to Paris, pakken de verduurzaming van kantoren projectmatig aan.

The Road to Paris
Vijf bedrijven, verenigd in The Road to Paris, pakken de verduurzaming van kantoren projectmatig aan. Ze werken daarbij samen met een team van specialisten op het gebied van onder andere ontwerp en advies, uitvoering bouwkunde (isolatie, gevels, daken), uitvoering techniek, energieleverantie en energiemonitoring. SPIE is één van die vijf participanten. Saaman: “We bekijken wat er installatietechnisch nodig is om een bestaand kantoorgebouw  projectmatig te verduurzamen en te laten voldoen aan label C, B of A. Dat wil zeggen, welke technische- en ICT-installaties moeten aangepast, vervangen worden en welke bouwkundige ingrepen zijn daarbij vereist? Als SPIE stellen we ons in dit consortium nadrukkelijk op als integrator, waarbij we technologie koppelen aan bouwkundige voorzieningen in combinatie met ICT. Daarmee bereiken we dat een gebouw bouwkundig goed wordt geïsoleerd (voor een prettig binnenklimaat), maar wordt voorkomen dat een Kooi van Faraday wordt gerealiseerd. Men moet immers nog wel kunnen bellen. Het gebouw krijgt dus niet alleen qua duurzaamheidsmaatregelen een label C, maar wordt ook door de gebruiker als comfortabel ervaren. Technisch gezien is vrijwel alles mogelijk, maar een gebouw moet wel ‘bewoonbaar’ blijven. Daarin schuilt de kracht van het concept  “The Road to Paris.”

Mock-up van een toekomstige ruimte in The Dutch Windwheel

Dutch Windwheel
SPIE participeert ook in het innovatieprogramma The Dutch Windwheel. “Technologie verouderd en dient op den duur vervangen te worden,” stelt Saaman terecht. “Het is zonde om dan het hele gebouw te moeten strippen. Bij The Dutch Windwheel wordt op een andere manier naar het bouwproces gekeken. Eind vorig jaar is in Diergaarde Blijdorp een mock-up onthuld van een flexibele ruimte voor het toekomstige Dutch Windwheel gebouw in Rotterdam.” De mock-up toont een aantal oplossingen die in het gebouw worden geïntegreerd en bestaat uit een biobased, flexibel houten bouwsysteem. In de vloeropbouw zijn installaties flexibel geïntegreerd in een ondervloersysteem met een papieren honingraatstructuur. “De installaties zijn in de toekomst dus heel eenvoudig aan te passen. Ze worden immers niet in beton ‘gegoten’ zoals vandaag de dag gebruikelijk. En zo gaan er heel veel innovaties schuil in deze mock-up. Het doel van onze participatie bij het project is om kennis te delen om zo –al dan niet met partners- het verschil te kunnen maken in duurzaamheid én comfort,” besluit Saaman.

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar SPIEMeer informatie