Opvouwbaar isolatiemateriaal: buitengewoon veelzijdig

Op de foto demonstreert Ton Willemsen de opvouwbaarheid van het TONZON Thermoskussen aan minister Liesje Schreinemacher tijdens de Handelsmissie in Vietnam.

Al vele decennia maakt TONZON goede sier met zijn revolutionaire opvouwbare isolatiemethode. Het systeem is uiterst effectief, heeft de laagste carbonfootprint van alle isolatiematerialen en is daarnaast ook buitengewoon veelzijdig. Dat bewees oprichter en eigenaar Ton Willemsen onlangs weer tijdens een Handelsmissie naar de Green Economy Forum & Exhibition (GEFE) in Vietnam waar TONZON met zijn isolatiemethode ‘koelte brengt’.

TONZON is uitvinder en fabrikant van het eerste en enige opvouwbare isolatiemateriaal ter wereld. “In Nederland is het buitengewoon effectief onder de vloer. Het zorgt ervoor dat de vloer warmer wordt dan de lucht erboven”, legt Willemsen uit. “Deskundigen staan voor een raadsel. En het mooie is, we kunnen het nog bewijzen ook.” Eén van de vele voordelen van het opvouwbare karakter, is dat het materiaalgebruik uiterst beperkt blijft. “Ons product weegt slechts 60 gram per m2, maar eenmaal uitgevouwen isoleert het beter dan een pak wol van 20 centimeter. Dat komt omdat het systeem bestaat uit meerdere lagen folie (kamers) waar je lucht in opsluit. Als je de LCA’s van de verschillende isolatiemethoden met elkaar vergelijkt, zijn wij met afstand de beste.”

Enorm potentieel voor BV Nederland
Vloeren, muren en daken kunnen perfect geïsoleerd worden met de revolutionaire techniek van TONZON. “De folies zijn ook uitermate geschikt om een boiler of transportbuizen van de cv-installatie in te pakken”, zegt Willemsen. “De folie zorgt ervoor dat er minder energie nodig is om het water op temperatuur te houden. Bij een close-in boiler is de besparing al helemaal enorm. Ze houden doorgaans niet alleen het water warm, maar helaas ook onnodig het keukenkastje. Door ze in te pakken met folie, bespaar je per boiler zo’n 70 kWh. Hier ligt nog een enorm potentieel, aangezien er in Nederland zo’n 3 miljoen (!) close-in boilers gebruikt worden. Met de huidige energieprijzen komt dat neer op een besparing van 180 miljoen euro per jaar. Tel uit je winst. En stel, we krijgen Nederland zo ‘gek’ dat we ook alle andere boilers gaan inpakken met onze folie, bijvoorbeeld ook die van de warmtepompen, dan haal je tegelijk ook nog eens de piek weg in het stroomverbruik, en worden er minder kolen verstookt. Laten we met z’n allen de handen ineenslaan. Aan de investering kan het niet liggen, want het inpakken van een close-in boiler met onze folie kost je niet meer dan 4 euro.”

Warmte buiten houden
Dat de folies van TONZON buitengewoon veelzijdig zijn, bewijst Willemsen met het volgende voorbeeld. “We zijn in staat om met onze folies ook de warmte buiten te houden. Door ze in te zetten als binnenzonwering bereiken we zelfs nog een beter effect dan met een buitenzonwering. Met onze folie kaatsen we het zonlicht terug door het raam naar buiten nog voordat het in warmte wordt omgezet. Zo houd je in de zomer dus een gebouw koel. Andersom beperken we in de winter de warmtestroom door het glas naar buiten. Met onze folie wordt het effect van het HR++-glas verdubbeld. Tot slot kunnen we met de folie ook ‘koele schaduw’ maken. Dat hebben we aangetoond tijdens de Handelsmissie naar Vietnam en meer specifiek op het fabrieksterrein waar Adidas en Reebok hun schoenen laten produceren. De 16.000 medewerkers lunchen onder een enorme overkapping, nog groter dan een voetbalveld, dat aan alle kanten open is. Het probleem is hier dat de zon het dak opwarmt en de warmte vervolgens uitstraalt naar beneden. Met onze folie, dezelfde waarmee je de achterzijde van een radiator beplakt, wordt de warmte dus niet uitgestraald, en kunnen mensen koel lunchen. Dat resulteert in minder fouten en een hogere productie in de middag. Ik was nog maar amper terug van de Handelsmissie en had al een order te pakken.”

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar TONZON Meer informatie