
De komende maanden vindt er een test plaats met een prepaid energiedienst in Rotterdam en Arnhem. Tientallen huishoudens kunnen een tegoed aanschaffen, waarmee ze energie kunnen inkopen. De werking van prepaid energie is vergelijkbaar met dat van een prepaid telefoonabonnement: is het tegoed op dan kun je het eenvoudig opwaarderen.
Het is niet ongebruikelijk dat huishoudens van gas en elektriciteit afgesloten worden, omdat ze herhaaldelijk hun energierekening niet betalen. In Rotterdam wordt dagelijks één huishouden afgesloten. Jaarlijks lopen netbeheerders, huishoudens met betalingsproblemen en energieleveranciers zodoende miljoenen euro’s mis door zulke afsluitingen.
De prepaid energiedienst is bedoeld om deze huishoudens bewust te maken van hun energieverbruik. Daarnaast hopen de betrokken partijen afsluitingen en schulden te voorkomen.
Inzicht verbruik
De proef in Rotterdam wordt door netbeheerder Stedin, energieleverancier Greenchoice en Alliander uitgevoerd. De pilot in Arnhem is geïnitieerd door netbeheerder Liander, Nuon en Stichting Energiebank Nederland. Op basis van de pilots wordt bepaald of en hoe de prepaid energiedienst gestalte krijgt.
Huishoudens hebben via een webportal inzichtelijk wat hun verbruik en actuele energiesaldo is. Als het energiesaldo te laag is, ontvangen ze een bericht en kan er via de portal snel worden opgewaardeerd. Is het tegoed op, dan heeft men na het overmaken van een klein bedrag binnen een paar minuten weer stroom. Een schakelaar in de meterkast kan op afstand de stroomtoevoer in- en uitschakelen.